onsdag 19. september 2012



Senderen av budskapet er Freia, som er
Det er vanskelig å si nøyaktig hvor denne plakaten er blitt brukt ettersom jeg fant den på nettet, men den kan fungere som plakat på vegg, skjerm, i avisen og mange andre steder.
Mottakeren er alle som ser den
Målgruppen er også litt vanskelig å definere, men jeg tror de sikter seg etter en ganske bred målgruppe. Kvikklunsj er noe veldig mange Normenn i alle aldre har kjennskap og et forhold til så det retter seg mot folk i alle aldre som er glad i kvikklunsj

Beskrivelse:
På dette bildet ser vi en ku som har et hodeplagg på. Vi ser en del av et blått telt. I høyre hjørne ser vi bilde av en sjokolade og noe tekst. I høyre hjørne ser vi en rød og gul logo.
Bakgrunnen består av gjell og blå himmel
I forgrunnen ser vi en bekk

Utredning:
Alle elementene vi ser på dette bildet blir oppfattet som veldig norske.
Det er fint vær, og fin natur.


Jeg tror grunnen til at de har valg ut akkurat disse elementene er for å skape en nesten nasjonalromantisk feeling når man ser på bildet. Fjorder og fjell er ting mange ser på med stolthet for å være Norskt.
Grunnen til dette er fordi at kvikklunsj er en gammel tradisjon i Norge som går langt tilbake og blir sett på som noe typisk norsk.
Det blir også oppfattes rart at kuen sitter utenfor et telt med en typisk norsk lue på. Dette er for å bruke litt humor, for at mottaker skal få positive assosiasjoner til merkevaret.

Plakaten har en slags stopp-effekt i og med at den har så mange livlige farger. Dette gir en positiv følelse hos mottakeren allerede før man begynner å tolke budskapet.

Plakaten er også plassert horisontalt. Dette gir plakaten en harmonisk følelse, noe som passer og komplimenterer til det harmoniske bildet.


Vurdering og konklusjon
Jeg tror denne reklamen fungerer veldig godt rettet mot norske mottakere. Den har den "typisk norske" følelsen som gjør at mange har en slags varme mot den og et forhold til den. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar