Senderen av
budskapet er Freia, som er
Det er vanskelig å
si nøyaktig hvor denne plakaten er blitt brukt ettersom jeg fant den på nettet,
men den kan fungere som plakat på vegg, skjerm, i avisen og mange andre steder.
Mottakeren er alle
som ser den
Målgruppen er også
litt vanskelig å definere, men jeg tror de sikter seg etter en ganske bred
målgruppe. Kvikklunsj er noe veldig mange Normenn i alle aldre har kjennskap og
et forhold til så det retter seg mot folk i alle aldre som er glad i kvikklunsj
Beskrivelse:
På dette bildet ser
vi en ku som har et hodeplagg på. Vi ser en del av et blått telt. I høyre
hjørne ser vi bilde av en sjokolade og noe tekst. I høyre hjørne ser vi en rød
og gul logo.
Bakgrunnen består av
gjell og blå himmel
I forgrunnen ser vi
en bekk
Utredning:
Alle elementene vi
ser på dette bildet blir oppfattet som veldig norske.
Det er fint vær, og
fin natur.
Jeg tror grunnen til
at de har valg ut akkurat disse elementene er for å skape en nesten
nasjonalromantisk feeling når man ser på bildet. Fjorder og fjell er ting mange
ser på med stolthet for å være Norskt.
Grunnen til dette er
fordi at kvikklunsj er en gammel tradisjon i Norge som går langt tilbake og
blir sett på som noe typisk norsk.
Det blir også
oppfattes rart at kuen sitter utenfor et telt med en typisk norsk lue på. Dette
er for å bruke litt humor, for at mottaker skal få positive assosiasjoner til
merkevaret.
Plakaten har en
slags stopp-effekt i og med at den har så mange livlige farger. Dette gir en
positiv følelse hos mottakeren allerede før man begynner å tolke budskapet.
Plakaten er også
plassert horisontalt. Dette gir plakaten en harmonisk følelse, noe som passer
og komplimenterer til det harmoniske bildet.
Vurdering og
konklusjon
Jeg tror denne
reklamen fungerer veldig godt rettet mot norske mottakere. Den har den
"typisk norske" følelsen som gjør at mange har en slags varme mot den
og et forhold til den.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar